August 13, 2010

ramadhan

bismillah..
hurm...tahun ini saya berpuasa di perantauan ye..ahaks.

teringat dulu2..kalau nak sahur,mesti ummi yg tolong kejutkan kami sekeluarga. ummi kena bangun awal slalu sbb nak siapkan mknn sahur..sedangkan ahli keluarga yg lain sedang enak dibuai mimpi~ tugasku dulu adlh menyediakan pinggan mangkuk, cawan, air, hidangan lauk pauk :p

sekarang...sape yg nak kejutkan eh?terkadang sahur lambat.hanya berharap pd kami bertiga roomates je lah. Hari pertama puasa,alhamdulillah dpt sahur dgn tenang. hari kedua,ok lah,..itupon sbb ummi call! alarm dah pasang tp xdgr pon@ aku sendiri yg off.tp bila ummi call,tetibe terbangun.wow.hehe..ade tautan hati antara kami ^^

adehh,sampai bile nak bergantung pd calling2 from ummi??cubelah berdikari,bangun sendiri..masalahnya, dah pasang alarm tp tido balik..haish! Tetapkan niat yang SUNGGUH-SUNGGUH nak bgn awal,nak qiam,nak sahur,nak bla bla bla..and so on..

bulan ramadhan=bulan ketenangan,bulan kerahmatan,bulan kebaikan.
sooo..jadikan ramadhan tahun ni LEBIH BAIK drpd tahun lepas. kalau dulu xdpt khatam alquran,khatamlah ye! ummi bg nasihat: "lepas solat,baca alq sekurang2nya 2 helai. 5kali solat=10helai" tu blom campur lagi masa terluang,masa menunggu waktu subuh,slps subuh,
slps maghrib,dan sblm nak tido..
Daripada berbual kosong perkara yang x mendatangkan faedah kpd kita,baik kita baca al-quran..dan khatam al-quran!yosh!
~MANFAATKAN MASA YANG ADA~

2 comments:

Nadiah::Syaimaa'::Hamizah said...

salam.

haha.
u'll get used to it insyaAllah.
awal-awal ni memang la cemtu.
nanti da biasa Ramadhan di 'perantauan'(zzzz), jadi eloklah.
macam ang skrg, bangun dengan automatiknya untuk sahur.
hebat tak hebat *wink*

ouh tips ummi itu sangat berguna okeh!
thnx!

wallahua'lam
-ang-

al~ said...

salam izah,

perantauan dia fuh jauh seh

calling2..miss call sudeh

sini kul 3(setengah jam sebelum azan, ada org ketuk2 (apa ntah) kuat2 kat jalan2 so mmg la terbangun hehe insyaALLAH

anyway practice makes perfect eyh

~al