June 28, 2011

bismillaahirrahmaanirraheem

dikongsikan daripada seorang kawan, tentang serpihan ceritanya yang berlaku dalam 1 hari.
moga bermanfaat.

12.00pm+
di kedai buku.
pakcik: ha anti dah ada buku ni? yang ni dah baca? ha yang ni anti patut baca.
dia: pakcik... ana ni memang suka beli buku. dah banyak buku kat rumah. tapi banyak jugak yang tak terbaca =.="
pakcik: hmm tahu kenapa?
dia: tak..
pakcik: anti tak baca sebab anti kurang bergerak.
dia: pergh, tertembak!

12.45pm+
dalam tren.
dia: eh uncle singh tu tengah pegang gelang apa tu? (dalam hati)
: eh, uncle tu 'berzikir' la! mulut dia terkumat kamit n gelang tu rupenye 'tasbih' dia! wow tabik lah kat uncle ni!

10.30pm+
di rumah sang naqibah.
bicara tentang Jalan Menuju Taqwa.
point - Janji.
sang naqibah: apa perasaan bila 1 hari ni, ada kawan janji datang pukul 10pagi tapi tunggu punya tunggu, dia datang lambat, atau lagi teruk, tak datang langsung. ape rasa masa tu?
kawan dia: geram!
sang naqibah: geram kan. marah sangat. sebab dia dah janji dan kita dah tunggu dia tapi tanpa khabar berita dia buat macam ni kat kita.
dia: ha'ah ha'ah.
sang naqibah: cuba bayangkan diri sendiri, bila tak tepati janji kita dengan Allah, yang kita ulang 17 kali dalam 1 hari. janji kita bahawa kita akan mendahulukan Dia berbanding yang lain, contohnya solat. haa bayangkan kemarahan Allah tu 17 kali ganda kemarahan kita kat kawan yang baru 1 kali tak tepati janji.
dia: .......

----------------------------------------------

kasih sayang Allah tu ada di mana-mana dan bila-bila je.
it just depends on how you look at it and then value it, preciously.

6 comments:

utrujah said...

so true. takut.17 kali ganda. kalo manusia, ngamuk tahap bunuh2 dah...
tapi Allah masih jugak tak bunuh2kan. sayang tahap giga Allah kat kita...

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

salam.

to utrujah,
tulah..
17 kali kita ulang dalam solat "innasolaati wanusuki wamahyaaya wamamaatii lillaahirabbil 'alamiin".
janji punye janji tapi.. T_T
Allah masih sayangkan kita.. yeah..

aqiedah ibrahim said...

assalamualaikum..1st time bc blog ni..thnx :)

puteriamirillis said...

salam kenal..nadia...^^
ada kuis puisi di blogku Kuis Poetry Hujan...

Afra' Azam said...

sang! :P

+.~ said...

nice entry!