August 20, 2009

Onde-onde/Buah Melaka~

Bismillahirrahmaanirrahiim

Making my favourite(s),

Prepare the following:

Gula melaka yang dipotong kecil dan kelapa parut



Didihkan air dalam periuk



'THE DOUGH'=tepung pulut + air + pewarna hijau

Then:


1. Bentukkan menjadi bulat-bulat kecil












2. Make a small depression for the gula












3. Isi dengan gula melaka (lagi banyak lagi juicy hehe)









4. Cubit begini











5. Kemudian begini supaya gula tadi tidak lagi kelihatan

6. Dan akhirnya terbentuk menjadi bulat semula







7. Sekarang masukkan ke dalam periuk berisi air
panas tadi








8. In goes another 4










9. Periuk on medium heat






10. After a while...the one on the far left floats up









11. Into the gus hind!








12. Rata-ratakan








13. Then onto the plate









14. Another batch of five











15. lima lima









16. The last trio









So here's what it turned out as:






The dough makes about 35 of these~












Dah boleh hidang untuk buka puasa hari ini*_*

Itu sahaja untuk kali ini~

4 comments:

Drama Mama said...

oh saya memang sangat gemar buah melaka ni. tapi nak baut tak pandai, macam renyah je, iye tak?

Nadiah::Syaimaa'::Hamizah said...

maybe not as much as i tot..(it's always petty before trying hehe)

true..this is one delicacy to make and enjoy!^_^

dear drama mama, your blog's really cool and irfan's so cute..how old's he now?

Ramadhan kareem from egypt~

nadiah h4

Kavkaz said...

huhu..nak cuba buat kat mesir nti ah..jgn delete post ni tau! nk wat reference. huhu

Nadiah::Syaimaa'::Hamizah said...

salam.
hoho
trying to make up with kak nadiah huh?
huahua.
semoga onde-ondenya menjadi nanti..
heh.

-kak syaimaa'-