January 27, 2011

jangan merungut.

sila JANGAN MERUNGUT/mengeluh..






terkadang sakit telinga apabila mendengar keluhan2 di sekeliling.seperti seorang yg tidak bersyukur..

keadaan:

"xsedapnya makanan ni..mak aku masak lagi sedap. dah la tawar,sikit pulak tuh lauk dia bagi.."

"mentang-mentanglah dia ade jwtn besar, bg arahan punyalah banyak..ingat aku xde kerja lain ke?? sedap2 jek dia bagi arahan kat aku.."

"byklah assignment minggu ni..nak rehat hujung minggu ni pon dah terbantut..kacau daun betul"

"haa! tu la..orang dah ckp dah.............dia xnak dengar..tengok akibatnya..pdn muka dia....."

"sakitlah badan aku pg ni..semalam dia ajak aku main badminton,habes sengal2 badan aku dah.."

" bla bla bla bla bla ..........................................................................................................................."

begitulah senario yang pernah dialami dan pernah didengari oleh kita..bahkan kita sendiri tidak terlepas dlm mengcomplaining perkara2 ini..betul atau tidak??

complain2 ini spt melambangkan ketidaksyukuran seseorang.mulut tak pernah berhenti drpd mengeluh,pot pet pot pet..sentiasa terkumat-kamit jek mulut tuh. xpenat ke?? langsung tak membawa apa-apa kebaikan pun pd diri.. kemungkinankah pahala semakin berkurang disebabkan keluhan kita itu?? mungkin..i guess...~

jgn mengeluh..terimalah keadaan itu seadanya.. lupakan peristiwa yang telah berlalu.. carilah penyelesaian terhadap masalah yg sdg dihadapi..

pengalaman yang mengajar kita erti kehidupan.mungkin jika kita sibuk tgsn assingment yang menimbun itu, ia telah mengajar kita tidak pernah kenal putus asa. mungkin jika makanan itu tak sedap,ttp ia mengajar kita erti bsyukur thdp masakan ibu kita:) ,mungkin jika pelajaran kita terganggu disebabkan si dia, tetapi di sebalik itu.. timbulnya ikatan ukhuwah antara dua insan yang bernama sahabat.

fikir sejenak..wassalam.